مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی متوسطه اول حمیدرضا فیاضی

مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی متوسطه اول حمیدرضا فیاضی

پاسخ فعالیت های هفتم مطالعات اجتماعی


پاسخ فعالیت های کتاب هفتم مطالعات اجتماعی 

اسخ فعالیت های مطالعات پایه هفتم

پاسخ فعالیت های مطالعات پایه هفتم ــــــــ ادامه مطلب


 

 

 

 

فعالیت درس اول

 

 

 

1 - چند مورد از نعمت های الهی و حق برخورداری از آنها را توضیح دهید ؟

 

نعمت برخورداری عشق و محبت نعمت خانواده ، نعمت خوراک و پوشاک ، نعمت داشتن استعداد و توانایی و حق شکوفا شدن آن و حق راز و نیاز کردن .

 

2 - آیا همه انسانها صرف نظر از قوم ، نژاد ، زبان ، اعتقادات ، ثروت ، فقر و ... دارای حقوق طبیعی هستند ؟ چرا ؟

 

بله انسانها صرف نظر از تفاوت هایی که از نظر نژادی ، اعتقادی و ... دارند . دارای حقوق طبیعی هستند ، زیرا خداوند همه را یکسان آفریده است و همه در انسان بودنمشترک هستند .

 

فعالیت درس دوم

 

 

 

1 - آقای مسعودی 40 سال دارد و پزشک است . او دارای همسر و سه فرزند است و در یک آپارتمان زندگی میکند . به نظر شما او در هر یک از نقش های زیر چه مسئولیتهایی بعهده دارد ؟

 

بعنوان پدر : وسایل مورد نیاز خانه را بخرد . در مواقع حساس تصمیمات لازم و مهم را بگیرد . مراتب محبت و احترام به فرزندان ، تلاش برای تربیت صحیح آنها فراهم آورد . امکانات تحصیل و شکوفایی استعدادهای فرزندان فراهم کردن غذا ،لباس و مسکن برای آنان . بعنوان همسر : محبت ، توجه و احترام به همسر همکاری و تقسیم کار با همسر در انجام امور منزل ، همکاری و هم دلی در تربیت فرزندان ، فراهم کردن وسایل زندگی مانند غذا ، لباس و مسکن مناسب .

 

بعنوان پزشک : به بیماران خود رسیدگی و برای بهبود آنها تلاش کنند .

 

بعنوان فرزند پدر و مادر خود : محبت ، توجه واحترام نسبت به پدر و مادر ، دیدار آنان ، برآوردن خواسته هایشان و کمک و رسیدگی به آنان .

 

بعنوان همسایه : محبت و احترام به همسایه ، جلوگیری از  ایجاد مزاحمت برای همسایه ، مشارکت در اداره ساختمان ، ارتباط مناسب و کمک و همدلی به همسایگان در موقعیت های مختلف .

 

4 - باتوجه به آنچه در درس علوم خوانده اید ، همفکری کنید و شگفتی های کار یکی از اعضای بدن را توضیح دهید .

 

یکی از شگفتی ها کلیه ها هستند . ما دو کلیه در سمت راست و چپ بدن خود داریم که کار آنها تصفیه خون و دفعسموم بدن است .

 

5 - پیمان نامه ای در باره بدن خود بنویسید و در آن قول بدهید که از این پس از اعضای بدن خود مراقبت می کنید تا سالم و تندرست باشید .

 

من قول میدهم از چشم های خود مراقبت کنم و زیاد جلوی تلویزیون و کامپیوتر نشوم تا به آن صدمه نزنم . من قول میدهم که  از معده خود مراقبت کنم و از غذاهای زیان آور مانند پفک و چیپس استفاده نکنم تا به آن آسیبی نرسد و مریض نشوم .

 

درس سوم

 

1 - همفکری کنید و بگوئید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما بوجود بیاید ؟

 

امکان دارد بعضی از اعضای گروه بدون اطلاع رهبر اردو را ترک کرده و به مکان های خطرناک بروند .

 

2 - اکنون نتیجه تصمیمات خود را به صورت مقررات اردوروی یک صفحه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید .

 

1 - نسبت به وسایل یک دیگر احساس مسئولیت داشته باشیم و هر کس در حفظ وسایل شخصی خود نهایت دقت را داشته باشد .

 

2 - هنگام خواب از ایجاد صدای بلند و گوش خراش پرهیز کرده و آرامش را حفظ کنید .

 

3 - بعد از استفاده از وسایل و ظروف هر یک از آنها را در جای مخصوص خود قرار دهید .

 

4 - زمان حرکت و گردش گروهی در ساعت معین حضور داشته باشید .

 

 

 

3 - آیا همه اعضا حق اظهار نظر در باره موضوع را داشتند ؟

 

بله ، همه اعضای گروه با در نظر گرفتن ادب ، احترام ، می توانند نسبت به برنامه های گروه اظهار نظر کنند .

 

4 - اگر پس از تصمیم گیری یک نفر با تصمیم شما مخالفت می کرد چه می کردید ؟

 

اگر چه به نظر او احترام می گذاشتیم . اما چون اردوی ما گروهی بود ، همه باید تابع قوانین باشیم .

 

5 - به این موقعیت ها توجه کنید و بگوئید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می شود ؟

 

- فردی زباله های خانه خود را در گوشه پارکی مقابل محوطه بازی کودکان بریزد ؟

 

حقوق بچه ها و کودکان زیر پا گذاشته می شود و محیط زیست آلوده می شود .

 

- فردی بخواهد خارج از صف افرادی که در نانوایی ایستاده اند ، نان بگیرد ؟

 

حقوق افرادی که در صف هستند زیر پا گذاشته می شود .

 

- فروشنده ای که رایانه ای را فروخته ، وقتی مشتری از او برگه خرید می خواهد به او نمی دهد ؟

 

حقوق مشتری را نادیده گرفته است .

 

6 - به چند گروه تقسیم شوید و یک مکان گروه اجتماعی را انتخاب کنید .

 

جدولی دو ستونی رسم کنید که در آن مقررات مربوط به آن مکان را در یک ستون و کارکرد آن را در ستون مقابل نوشته شود .

 

 

 

  پمپ بنزین    :      ورود با صف                       نظم و احترام به حقوق دیگران

 

   کتابخانه       :     رعایت سکوت هنگام مطالعه      احترام به حقوق دیگران ، ایجاد آرامش

 

      پارک     :       نریختن زباله در پارک              حفظ پاکیزگی محیط زیست ، جلوگیری از بیماری

 

 

 

درس چهارم

 

 

 

منظور از اینکه همه افراد در مقابل قانون مساوی هستند ، چیست ؟ مثال بزنید .

 

یعنی همه افراد کشورمان از زن و مرد در حمایت یکسان قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند . قانون به طور یکسان در مورد همه افراد جامعه حکم صادر می کند . و مقام و پست و... تفاوتی در مقابل قانون نمی کند .

 

 

 

تحقیق کنید که این علامت که برروی برچسب بسته بندی برخی کالاها وجود دارند ، نشانه چیست ؟زباله و راه های بازیافت آن

 

 

 

                                             

 

 

 

 

 

 

پاسخ فعالیت های مهم مطالعات اجتماعی پایه هفتم از

صفحه 83 تا آخر                                                            


فعالیتهای  ص 83                            


7-صرفه جویی در شستن ظروف ولباسها-کاهش حجم فلاش تانک – جلوگیری از چکه کردن آب شیرها – صرفه جویی درهنگام استحمام –استفاده جند باره از آب مثلابرای آبیاری باغچه ازآبی که برای شست وشوی میوه وسبزی وغیره استفاده کرد-از آبیاری قطره ای استفاده کرد- عدم ایجاد استخر خانگی درمناطق گرم که تبخیر زیاد است واستفاده از استخرهای ورزشی – 


8-به طور متوسط 200لیتر 


9-مانند شعر سهراب سپهری : آب را گل نکنیم ،در فرودست انگار ، کفتری می خورد آب،یا که در بیشه دور ، سیره ای پر می شوید . یا که در آبادی ، کوزه ای پر می گردد . آب را گل نکنیم ،شاید این آب روان ، می رود پای سپیداری ، تا فروشوید  اندوه دلی . دست درویشی شاید ، نان خشکیده فروبرده در آب ،زن زیبایی آمد لب رود ، آب را گل نکنیم ،روی زیبا دوبرابر شده است ،چه گوارا این آب !  چه زلال این رود !  مردم بالا دست چه صفایی دارند !  چشمه هاشان جوشان ، گاوهاشان شیرافشان باد ، ذمن ندیدم دهشان ، بی گمان پای چپرهاشان جاپای خداست . ماهتاب آنجا ، می کند روشن پهنای کلام .بی گمان در ده بالا دست ، چینه ها کوتاه است . غنچه ای می شکفد ، اهل ده باخبرند . چه دهی باید باشد !کوچه باغش پر موسیقی باد! مردمان سر رود ، آب را می فهمند . گل نکردندش ، ما نیز ، آب را گل نکنیم. 


10-خاک اساس هستی ،تولید وانبار مواد خام است وبدون داشتن خاک سالم حیات روی زمین امکان پذیر نخواهد بود 95در غذای انسان مستقیم ویا غیرمستقیم از زمین حاصل می شود 

 

درس15                                    


فعالیت  ص 89 
3 -کاهش هزینه سفر -افزایش امکانات و زیرساخت‌های مناسب گردشگری ازقبیل هتل ومسافرخانه-تبلیغات در زمینه جذب گردشگر، تسهیلات مناسب-افزایش کیفیت خدمات گردشگری – افزایش شغل ودرآمد مردم- امنیت در راه ها


فعالیت  ص 90 
4-مشاغل وابسته به گردشگری : راهنمای گردشگران – هتلداری – رستوران داری – کارهای خدماتی ازقبیل جابجایی گردشگران - صنایع دستی وغذاهای محلی- رواج بازی ها وآداب ورسوم محلی


درس  16                               


فعالیت  ص 94   

2-بهاءالدین محمد بن‏ حسین عاملی معروفبه شیخبهائی (زاده ۸اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک، درگذشته۸ شهریور ۱۰۰۰  خورشیدی در اصفهان) دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رسالهازاو   ر سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات ویه علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد  

ب

محمدتقی جعفری ( مرداد ۱۳۰۴ - ۲۵ آبان ۱۳۷۷ ه.ش )، از جمله روحانی و فیلسوفان مسلمان و  مولوی‌شناسان  معاصر ایرانی می‌باشد 

 

             

درس17                              


فعالیت  ص 102 
-1فرش -کتاب -بناهای تاریخی- سکه های قدیمی- اشیا تاریخی . که هگی بسیار باارزش هستند زیرا جزء میراث فرهنگی ما می باشد 


فعالیت  ص  106

5- گنبد سلطانیه- مقبره چلبی اوغلو- معبد داش کسن- کاروانسراسنگی- امامزاده سیدابراهیم- آتشکده ساسانیان درطارم و.....

 

درس هجــــــــــــدهم (18 )                           


فعالیت ص 112

2-رودکارون

-رودهای پرآب- سرزمین جلگه ای وحاصلخیز- درامان ماندن از تهاجم دشمنان به علت وجود موانع طبیعی مثل رودها ورشته کوه هاو دریاها- همسایگی با تمدن های بین النهرین

4-داشتن حکومت - داشتن قوانین ونوشتن آن بر روی لوح های گلی - داشتن خط مخصوص روی آجرهای چغازنبیل- داشتن هنر ومعماری منحصربه فرد مانند چغازنبیل.


فعالیت ص113

5-تصویر1: حضرت نوح(ع) - تصویر2: حضرت ابراهیم(ع) -تصویر3حضرت موسی

6-  الف) نوح- یوسف- هود- ابراهیم- یونس- طه(ازنام های پیامبراکرم)- محمد(ص)

ب) این آیات با بیان داستان موسی بن عمران (علیهماالسلام‏) شروع شده و از جزئیات آن یعنی آمدنش به نزد فرعون و ادعایش بر اینکه خداوند مرا به سوی تو رسالت داده تا نجات بنی اسرائیل را از تو بخواهم و آن دو معجزه را که خداوند در شب طور به وی کرامت فرموده ذکر مى‏کند .

 در آیات بعدی اجمالی از بقیه داستان آنجناب در ایامى که در مصر در مىان بنی اسرائیل مى‏زیسته و عذاب‏هایی که بر قوم فرعون نازل شده ، و نجات بنی اسرائیل و داستان نزول تورات و گوساله ‏پرستی بنی اسرائیل و داستانهای متفرقه و عبرت‏ انگیز دیگری از بنی اسرائیل را ذکر میکند .

 

درس نوزدهــــــــــم (19)                             

 


فعالیت  ص 117  
-1     لیبی – مصر-فلسطین-لبنان-سوریه-ترکیه-اردم-ارمنستان-گرجستان-اذربایجان- افغانستان- پاکستان- ایران 


فعالیت  ص 118 
- 2  بشر از دیرباز به جاودان ساختن خواست ها، باورها و اندیشه های خود در قالب نقاشی، کنده کاری، سنگ تراشی و حجاری، ساخت تندیس ها، سنگ نوشته ها، ستون های یادبود، سنگ های مرزی و... پرداخته است. یکی از هنرهای ارزشمند سرزمین کهنسال ایران که از سابقه یی بسیار طولانی برخوردار است، هنر حجاری بر سینه کوه ها و صخره ها است. نقش برجسته ها در حقیقت برگ هایی از کتاب مصور تاریخ و فرهنگ و هنر ایران هستند که در پس آن اندیشه های فراوانی نهفته و تا امروز تمام مفاهیم آنها به درستی آشکار نشده است. کوه نشینان زاگرس، آغازگران نقش برجسته های صخره یی هستند. هنر حجاری در دوره هخامنشی زینت بخش کاخ های پاسارگاد و تخت جمشید بوده و هنرمندی سنگ تراشان هخامنشی بیشتر در کاخ های این دوره تبلور یافته است. جدا از نقوش بناها، سنگ نگاره های صخره یی هخامنشی را می توان در کوه بیستون و نمای آرامگاه های نقش رستم و تخت جمشید ملاحظه کرد. یکی از با ارزش ترین آثار دوره هخامنشی که از یادگارهای تاریخی و ادبی ایران به شمار می رود نقش برجسته داریوش در بیستون است.  هنر حجاری در این دوره، مسیر تکامل خود را با الهام از تجربیات گذشته همچون نقوش لولوبی ها، عیلامی ها و مادها و هنر سایر اقوام امپراتوری مانند مصری ها و آشوری ها طی کرد. هنر حجاری هخامنشی همچون سایر هنر های این دوره، هنری فاخر بود و با گزینشی سنجیده از بهترین هنرهای اقوام دیگر، ترکیب هماهنگ و تازه یی پدید آورد. -مصور ساختن تاریخ یک ملت -  به سه زبان مهم دنیای آن روز یعنی فارسی باستان، عیلامی و بابلی 


فعالیت  ص120 
3- - اشکانیان(480سال)   * مادها- هخامنشیان-سلوکیان - اشکانیان- ساسانیان  

  4- الف- 2015  -  ب-   (248+2015=2253  )  -  ج- ( 2015-260=1955) 

                    

5-چون آن ها را حکومتی بیگانه می دانستند.

 

درس بـیـستـــــــــم( 20 )                                     


فعالیت  ص122 
1-بعلت گستردگی قلمرو هخمنشیان که اقوامی با خط و زبان های مختلف را شامل می شد، سه نوع خط رایج بود .

2- قدرت مطلق شاهان درامور اداری، نظامی ومذهبی - شیوه حکومت پادشاهی بود - حکومت موروثی بود- شاهان حکومت خود را ازجانب اهورامزدا می دانستند


فعالیت  ص123 

3- بعلت گستردگی قلمرو هخمنشیان که اقوامی با خط و زبان های مختلف را شامل می شد،  .


4 -دادن اطلاعات محرمانه از وقایع اتقاقیه مملکتی  - بازرسی ممالک تابعه و نظارت بر آنها- شناسایی سرزمین و بررسی امکانات دشمن – بازرسی امور حاکمان- نظارت بر امور مختلف کشور را به گونه‌ای نامحسوس-

 
فعالیت  ص124 
الف) هخامنشیان         ب)در نقشه کتاب


فعالیت  ص126 


6-الف) طمع به خاک کشور دیگر ورسیدن به منافع مادی- تحت تسلط قراردادن کشورهای دیگر- اختلاف مرزی ومنطقه ای – اختلافات سیاسی قومی ومذهبی- روحیه خودخواهی وقدرت طلبی حاکمان- گسترش قلمرو- غارت و کسب غنیمت- بیگانه ترسی و دفع خطر از خود- قدرت نمایی- مقابله به مثل  
ب) هف لشکرکشی های گذشته:  جنگ نتیجه طبیعی قدرتمندی است- جنگ محصول تنفر و خشم ملل از یکدیگر است- جنگ محصول احساس تحقیر ملل نسبت به یکدیگر است-

هدف از جنگ های جهان امروز: جنگها علل مذهبی و عقیدتی داشته اند- جنگها به علت منافع مادی ماهیت استعماری داشته‌اند- جنگها به دلیل نیاز به استقلال و رهایی از استعمار ماهیت ضد استعماری داشته‌اند - اختراع و توسعه تسلیحات نظامی - دسترسی به مواد اولیه ارزان و بازار فروش تولیدات  


7-لباس پیاده نظام :

طور عموم عبارت از یک قبای دراز که تا پایین زانو می‌رسیده و روی آن کمربند یا شالی بسته می شده و شلوار که تا ساق پاها را می پوشانیده است. کلاه افراد به طور معمول از نمد مالیده و محکم و به شکل گرد (پارسی‌ها) یا چند ترک (مادی‌ها) یا دراز و نوک تیز ( سکاها ) بوده است. سلاح اصلی ایشان عبارت از یک نیزه بلند، یک شمشیر یا تبرزین بود که با دست راست به کار می بردند و یک سپر کوچک که از ترکه‌ی محکم بافته شده بود و در دست چپ می‌گرفتند و به سینه خود هم جوشن می‌بستند. سایر افراد پیاده به تیر وکمان یا فلاخن و زوبین مسلح بودند که در میدان رزم به عنوان دسته های امدادی به کار می‌رفتند. 


سواره نظام:

سواره نظام ایرانی در آن دوران مجهز به زره پولکی ، کلاه خود ، زانوبند ، گرز ، نیزه ، خنجر ، شمشیر ، کمان و تیردان های حاوی 30 تیر بوده اند . حتی اسب های آنها نیز بازره و پیشانی بند ، زانو بند مجهز شده بودند . سواره نظام آهنین از سوارن و اسب هایی تشکیل شده بود که غرق در آهن بودند 


8-پارتیزان به رزمنده جنگ چریکی می‌گویند.پارتیزا ن یعنی پیرو ،اصل این کلمه فارسی است که در زبان لاتین وارد شده است ومنسوب به پارتها می باشد پارتیزان واژه‌ای فرانسوی و برگرفته از قوم پارت در دورهحکومت اشکانیان در ایران است که به روش نامنظم با دشمنانشان مبارزه می‌کردند. 

توضیح اضافه :

یکی از معروف‌ترین فرماندهان پارتی سورنا بود که با این روش جنگی توانست سپاه بزرگ روم به رهبری کراسوس را شکست دهد. در معنی انگلیسی این واژه، به شمشیر بلند و بُرّان و پیرو متعصب نیز اشاره شده‌است. چریک (یا پارتیزان) معمولاً به اعضای گروه‌های نظامی اطلاق می‌شود که در گروه‌های کوچک و بصورت قابل انعطاف، نامنظم و بدون خط نبرد خاصی می‌جنگند. شیوه ی جنگهای چریکی از شیوه‌های بسیار قدیمی جنگی است. مبدع این شیوه مبارزه، جنگجویان قوم پارت بوده اند. در مقابل نحوه عملکرد ارتش های بزرگ جنگ های چریکی را جنگ های نامنظم نیز می نامند چریک (یا پارتیزان) معمولاً به اعضای گروه‌های نظامی اطلاق می‌شود که در گروه‌های کوچک و بصورت قابل انعطاف، نامنظم و بدون خط نبرد خاصی می‌جنگند. شیوه جنگهای چریکی از شیوه‌های بسیار قدیمی جنگی است. مبدع این شیوه مبارزه، جنگجویان قوم پارت بوده اند. در مقابل نحوه عملکرد ارتش های بزرگ جنگ های چریکی را جنگ های نامنظم نیز می نامند پارتیزان واژه‌ای فرانسوی است و از نام جنگجویان قوم پارت (اشکانی) که در ایران پیش از اسلام می‌زیستند گرفته شده. پارتیزان به رزمنده جنگهای نامنظم می‌گویند.

9- برعهده خود دانش اموز

 

درس بیست و یکـــــــــــم ( 21 )                          

 
فعالیت  ص131 
1- خانواده درایران باستان : در خانواده ابتدایی پدر نقش بسیار مهمی داشت. او سرپرست یعنی خانه سالار خوانده می شد واز اقتدار بی حد وحصری برخوردار بود . وظایف او شامل اجرای مراسم مذهبی ، حفظ امنیت خانواده ، حفظ اصالت خون وقضاوت بود. تشکیل خانواده درایران کهن اهمیتی مذهبی داشت . زیرا ایرانیان ازدواج رامشارکت نیک ، توسعه آفرینش ، مساعدت با کار خدا و به بار آوردن موجودات اهورایی می دانستند و ترویج آن را تبلیغ می نمودند. .افراد متاهل یگانه کسانی بودند که از حقوق شهروندی برخوردار می شدند و مرد زمانی قادر بود شغل ومقامی راتصاحب نماید که خانه سالار خوانده شود .  اصل تعدد زوجات اصل تشکیل خانواده به شمار می رفت. 
خانواده های امروزی : خانواده در جوامع جدید به دلیل صنعتی شدن ، توسعه شهرنشینی، تحرک جفرافیایی ، برخی از کارکردهای خود را از دست داده است . از سوی دیگر با ورود رسانه به درون خانواده ارتباط خانواده ها روز به روز کمتر شده به طوری که در خانواده امروزی نبودن یکی از افراد  خانه کمتر محسوس می شود در سوی دیگر به جای آنکه پدر و مادر به بچه های خود آموزش بدهند این امر از طریق رسانه ها ی امروزه صورت می گیرد  و نقش پدر ومادر به کمترین حد خود کاهش پیدا می کند ،  و دیگر ذهن کودکان در اختیار والدین نمی باشد ، و از سوی دیگر چه بسا روزها این آموزش از طریق مهد های کودک انجام بگیرد امروزه خانواده . تنها مصرف‌کننده کالاها و خدمات است و نه تولید‌کننده آنها 

 

فعالیت  ص134 

3-الف – تحصیل فرزندش   ب- نپذیرفتن درخواست کفشگر بدلیل مغایرت خواست کفشگر با نظام طبقاتی    ج- وجود نظام طبقاتی دربین مردم ونداشتن حق تحصیل برای بعضی طبقات اجتماعی مردم .

             

4- امروزه برخلاف گذشته همه مردم از هر طبقه ای حق تحصیل وبا سوادشدن راداراهستند ومی توانند با توجه به استعداد وعلاقه به جایگاه های علمی برسند.

 

درس بیست و  دوم ( 22 )                                         


فعالیت  ص136 
1-خلبانی – متخصص رایانه- تعمیرکار موبایل- برقکار- مکانیک .زیرا ای شغلها ،نتیجه پیشرفت علم می باشد که بدلیل اینکه در جهان باستان علوم درمرحله ابتدایی پیشرفت خود قرار داشت این شغلها وجود نداشت 


2-کشاورزی-دامپروری-نجاری-اهنگری-شیشه گری- کفاشی . درگذشته این بصورت ابتدایی وبا وسایل ابتدایی وبا بهروری کمتر انجام می شد ولی امروزه این شغلها بدلیل پیشرفت علم ،باوسایل وامکانات بیشتر وبهروری افزونتر انجام می گیرد 


فعالیت  ص138 
3-الف-زیرا ایران تمایل داشت که ابریشم چینی توسط بازرگانان ایرانی به روم صادر شود ویا اینکه ابریشم خام چس از آنکه در کارگاههای ایرا تبدیل به پارچه شد به روم فروخته شود واز این راه سود تجاری زیادی می بردند 


ب- جاده ابریشم به عنوان پلی بین چین و کشورهای اروپا ، آسیا و آفریقا برای تبادلات مادی و تمدنی شرقی و غربی سهم مهمی ادا نموده است . تبادلات فرهنگی از طریق جاده ابریشم همانند تجارت مواد گسترده بود .  طبق استنباط ها ، مذهب بودا از هند و از طریق جاده ابریشم در چین رواج یافته است. راه ابریشم با گذر از چندین کشور بزرگ و گسترده، مهمترین پل پیوند میان اقوام و ملل آن روزگاران بوده است.

 

 درس بیست وســـــوم ( 23 )                                  

 
سوالی در صفحه 143کتاب – انواع اسیاب برای آرد کردن : در گذشته با ساییدن دو تکه سنگ گندم را آسیاب می‌کردند. با گذشت زمان دیگر از جانوران برای چرخاندن سنگ آسیاب بهره گرفته‌شد. کم کم آسیاب‌های بادی و آبی نیز به کار گرفته شدند تا امروز که فراوری آرد در کارخانجات انجام می‌شود. 


فعالیت  ص144 
1-  پوشاک مردان :بطورکلی لباس ایرانیان باستان عبارت بود از یک بالا پوش شبیه شنل ویک دامن پرجین که بالاپوش ودامن درمحل کمر دارای یک کمربند چرمی بوده است بالاپوش پوششی مانند شنل بود که بلندی آن به اندازه بالاتنه بود و دامن پارسیان بردونوع بود نوع اول یک راسته چین ودومی دارای دوراسته چین. کلاه آنان ازجنس نمد بودوکفش آنان بسیار ساده وچون جوراب به پا کشیده میشد

واما پوشاک زنان عبارت بود: از پوششی ساده بلند یا دارای راسته چین وآستین کوتاه که تا مچ پا می رسید .


2-سوسیس –کالباس-همبر- ماکارونی پفک . اینها درنتیجه توسعه صنعت ایجاد شده است (ویا هرجواب درست دیگر)


فعالیت  ص145 
3-چوگان ، کشتی ، ورزشهای رزمی، سوارکاری و تیراندازی با کمان


4-فوتبال –هندبال- بسکتبال- راگبی . زیرا این ورزشها متعلق به ملت های دیگر است و یا در دوران معاصر و بتدریج بوسیله انسانها بوجود امده است 


فعالیت  ص147 
5-دعای تحویل سال نو  یا مقلب القلوب و الابصار (  ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها )

یا مدبر اللیل و النهار (ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها  )

 یا محول الحول و الاحوال (ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت )

حول حالنا الی احسن الحال   (حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما)

 

 6- الف - آنچه که در این سفره قرار می‌گیرد، باید دارای پنج ویژگی زیر باشد:

پارسی باشد؛با بند واژه  س  آغاز شود؛ریشه گیاهی داشته باشد؛خوردنی باشد؛اسم مرکب نباشد.نام آنها از واژه های ترکیبی ( مانند سبزی پلو، سیر ترشی، سیب زمینی و مانند آنها) ساخته نشده باشد.؛ 
با نگرش به آنچه که آمد، شگفتی بزرگیست که در بیست میلیون واژه‌های پارسی، نمیتوان هشتمی را برای هفت سین‌های نوروزی پیدا کرد که دارای این پنج ویژگی باشند.بنابراین هر آنچه که دارای این ویژگی‌ها نباشد - اگر چه با بندواژه «س» هم آغاز شده باشد - نمی‌توان جزء هفت سین به حسابش آورد. در زبان پارسی، تنها هفت چیز هستند که این ویژگی‌ها را دارا هستندو می تواند جزء هفت سین باشدو سین دیگری وجود ندارد: 
در دین زرتشت شش فرشته بزرگ یا ابر فرشته داریم که با اهورامزدا هفت تامی شوند  وهرکدام ازاین سین ها نماد یکی از آنها است سیر : نماد اهورامزدا – نماددرمان وداروسیب: نماد فرشته سپندار مذ(اسفند)، فرشته زن، باروری و پرستاری استسبزی:نماد فرشته اردیبهشت و نماد زندگی دوباره است.سنجد : نماد فرشته خرداد و نماد عشق است.سرکه: نماد فرشته امرداد و نماد صبر و شکیبایی و جاودانگی است.سمنو : نماد فرشته شهریور و نماد خوارباروفراوانی وثروت است.سماق: نماد فرشته بهمن و نماد باران یا رنگ طلوع خورشید است.

ب- دانستنی های آشپزی : طرز تهیه سمنو 
طرز تهیه سمنو 
مواد لازم: 
گندم یک کیلو 
آرد نان سنگک ۳  کیلو 
طرز تهیه: 
گندم را تمیز کرده و بشویید. مدت سه روز آن را در آب خیس کنید و طی این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا نوک گندم جوانه بزند. سپس آن را در دستمالی تمیز و خیس بریزید تا ریشه درآورد.بعد از درآوردن ریشه آن را در چند عدد سینی پهن کرده و پارچه ای خیس روی آن بیندازید تا گندم ساقه نقره ای بزند.بعد گندم نقره ای شده را چرخ کرده یا بکوبید.مقداری آب روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس از صافی رد کنید به طوری که شیره از پوسته گندم درآید. چون شیرینی سمنو از همین شیره سفید رنگ می باشد. باید دقت کنید که گندم خوب نرم شده و شیره ی آن گرفته شود.آرد را در قابلمه ی مناسبی ریخته و شیره ی گندم را کم کم به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شده و به صورت مایع رقیقی درآید. ظرف را روی شعله ی اجاق قرار دهید و آن را مرتب هم بزنید تا مایع جوش آمده، کم کم غلیظ شود. مایع سمنو را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و مثل حلوا شود. وقتی آب سمنو کشیده شد، آن را کمی تفت دهید و در این مرحله مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تا کمی رقیق تر و خوش رنگ تر شود. سمنو را در ظرف گردی ریخته و مدت نیم ساعت در فر یا روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید مقداری خلال پسته و بادام به سمنو اضافه کنید.هرگز در سمنو شکر نریزید، زیرا شیره ی گندم به اندازه ی کافی شیرین می باشد. 
نکات تغذیه ای : تغییراتی که در یک دانه درحین جوانه زدن رخ  می دهد، بسیار جالب است و این مساله است که ارزش تغذیه ای آن را افزایش می دهد. انرژی و کربوهیدرات آن کاهش می یابد و در عوض پروتئین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و فسفر آن بسیار بالا می رود و ویتامینA،B2، B3وC آن هم بسیار بالا می رود. خصوصاً برای مردان مصرف آن بسیار پرفایده است.جوانه گندم منبع غنی ویتامین های گروهB و نیز ویتامینE است. ویتامین های گروهB برای بهبود وضعیت پوست ، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. همچنین به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می شود. 


درس بیست و جهــــــــــارم (24 )                               


فعالیت  ص149 
2-ویل دورانت در تاریخ تمدن خود می نویسد : مهمترین گامی که انسان به سوی مدنیت برداشت همانا اختراع خط است .بین او و دیگر اعضای جامعه باید وسیله ی ارتباطی حاکم باشد تا منظور خو د را به دیگران بفهماند و از منظور دیگران نیز  با خبر شود  این نیازمندیهای متقابل او را مجبور ساخت تا از سمبول ها و اشاره های لفظی و کتبی و قرار دادی که بین او و دیگر اعضای جامعه مشترک بود استفاده نماید. در واقع هنگامی که بشر خواست آن چه را که در اندیشه ی خود دارد نقش نماید زمانی است که گام نخست را به عرصه ی نگارش گذاشت .انسان به کمک آن توانست دانسته های خود را محفوظ نگهداشته و تاریخی از خود به جای بگذارد . در نتیجه در خاطر انسان این فکر ایجاد شد که اندوخته های ذهنی خود را بر روی اشیائ مذکور ثبت کند.بدین طریق خط اولیه رفته رفته بوجودآمد  پس می توان گفت خط موجود نتیجه ی تکامل خط های انسان های اولیه و تلاش و زحمت و گذشت سالیان دراز می باشد . بزرگترین و شاید تنها عامل انتقال و گسترش فرهنگ و تمدن بشری از نسلی به نسل دیگر خط الفبایی بوده است . مبناى تمدن انسان به روزگارى بر مى گردد که ((خط)) پدید آمد. 


3-خط میخی آغازین در اصل نوعی خط تصویر نگاری بوده که آنرا بر لوح نقش می کرده اند ، تصویر ها رفته رفته حالت ساده تر و زاویه مانندی به خود گرفتند و سرانجام علامت های تشکیل دهنده این خط به شکل میخ در آمدند .  این خط مرکب از خطوط افقی و مورب است به شکل میخ که برای هر حرف یا مخرج چند خط افقی و عمودی و مورب ترکیب می شوند ، اکدیان ، آشوریان ، کلدانیان ، عیلامیان ، هیتی ها ، پارسیان و ارمنیان این خط را برای نوشتن خود اختیار کردند . در خطوط میخی ملل دیگر نیز چند نقش از هشتصد تا سه هزار علامت بکار می رفته است که الفبای پارسی باستان شامل ۳۶ حرف ، ۲ واژه جداکن ، ۸ علامت اندیشه نگار و نشانه هایی هم برای نشان دادن اعداد بوده که تنها برخی از آنها به جای مانده است هر یک از حرف های الفبای میخی بجز سه حرفی که برای نشان دادن مصوت ها بکار می رود – مصوتی هم همراه دارد – به همین علت الفبایی هجایی است ، الفبای پارسی باستان از چپ به راست نوشته و پس از هر حرف نقطه گذاشته می شود ، این الفبا تا پایان حکومت هخامنشی رایج بوده و بعد ها فراموش شده است . 


4-خط عیلامیها میخی است که عیلامیها آنرا از سومری ها دریافت کردند.این خظ بعدها با خطوط دیگرازجمله  خط بابلی ادغام شد که توسط پادشاهان مختلف انجام گرفت.البته درتصویر فوق که لوحه‌ی کشف شده در شوش است خط عیلامی مقدم(خط تصویری- خط ماقبل عیلامی) 


فعالیت  ص151 
7- زیرا خانه های مردم معمولی بدلیل نداشتن استحکام واستفاده از مصالح غیر مقاوم ازقبیل خشت درطول زمان نابود شده اند. 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار       که تو خشنود باشی وما رستگار

 

   والسلام علی من اتبع الهدی

 

نظرات 1 + ارسال نظر
شایان عموشاهی چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 01:19 ب.ظ

سلام .
پاسخ فعالیت های درس 5 تا 13 در این صفحه نبود . من تمام وبلاگ را جستجو کردم لطفا راهنمایی ام کنید . ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد